26 września 2023
Prawie 30 000 osób na ekoWakacjach z Biedronką. Rekopol partnerem projektu
100 lokalizacji, 6 pikników edukacyjnych, 2 wydarzenia we współpracy ze Stowarzyszeniem Czysta Polska i ponad 100 tys. sztuk zebranych plastikowych butelek – to wyniki dwumiesięcznego ogólnopolskiego programu ekologicznego sieci „ekoWakacje z Biedronką”. Na pierwszą edycję projektu Biedronki złożyły się m.in. edukacyjna trasa śmieciarki Mieci Rekopolu po Polsce, zbiórki plastikowych butelek w sklepach sieci oraz wsparcie projektów Czyste Tatry i Czysty Bałtyk. W działaniach udział wzięło prawie 30 000 osób.
„EkoWakacje z Biedronką” to autorski projekt sieci Biedronka, mający na celu edukację konsumentów w zakresie poprawnej segregacji, recyklingu i odzysku odpadów, zwłaszcza w postaci butelek PET i przybliżenie im tematów związanych z dbaniem o środowisko. Na początku lipca Biedronka wystartowała z pierwszą edycją kampanii. W ramach zakończonego w sierpniu programu, sieć zrealizowała wakacyjną trasę po Polsce śmieciarki Mieci, której towarzyszyły ekologiczne pikniki dla całych rodzin, zachęcała klientów do uczestniczenia w zbiórce plastikowych butelek, która objęła 100 sklepów w całej Polsce. Biedronka po raz kolejny została też partnerem wspierającym akcji Czyste Tatry i partnerem strategicznym akcji Czysty Bałtyk, których celem było wspólne oczyszczenie polskiej przyrody z odpadów.
Wolne od szkoły, ale nie od ekologii
Jakie wyniki udało się osiągnąć w trakcie ekoWakacji? Biedronka zebrała od klientów ponad 102 000 sztuk plastikowych butelek. Łączna ich waga wyniosła ponad 2 550 kg, co oznacza, że z zebranego plastiku mogłoby powstać aż 116 286 sztuk nowych opakowań marki Polaris o pojemności 1l lub blisko 320 tysięcy standardowych długopisów. Wśród wszystkich lokalizacji, w których odbyły się zbiórki, niekwestionowanym liderem pod względem liczby zebranych butelek został sklep Biedronka w Bydgoszczy przy ul. Łęczyckiej, gdzie odebrano od klientów aż 3 179 sztuk opakowań.
„Bardzo cieszymy się, że klienci naszej sieci tak ciepło przyjęli pierwszą edycję projektu „ekoWakacje z Biedronką” i licznie zaangażowali się w działania. Wierzymy, że łącząc działania edukacyjne oraz bezpośrednie inicjatywy, takie jak zbiórki butelek, czy wspólne sprzątanie gór i plaż, możemy zainicjować prawdziwą zmianę w zakresie podejścia do ochrony środowiska.” mówi Natalia Przybytkowska-Łasak, menedżer ds. ochrony środowiska w sieci Biedronka
Podczas zbiórek klienci mogli wziąć udział w ankiecie na temat ekologii oraz podzielić się swoim podejściem do recyklingu, odpowiadając na kilka pytań dotyczących segregacji odpadów. Celem przeprowadzonej przez Biedronkę ankiety było sprawdzenie wiedzy klientów na temat stosowanych na rynku rozwiązań, aby jeszcze lepiej odpowiadać na ich potrzeby związane z recyklingiem odpadów. Aż 95% respondentów ankiety zadeklarowało, że na co dzień podejmuje się recyklingu odpadów, a 71% potwierdziło, że oddaje butelki zwrotne do sklepów. Uczestnicy ankiety zapytani o to, co ma dla nich największe znaczenie podczas wybierania miejsca zwrotu butelek, przyznali, że jest to bliskość miejsca zamieszkania (73%), możliwość zwrotu butelek w sklepie, w którym robią zakupy (46%) oraz metoda zbiórki (13%).
Biedronka podczas wakacji nie tylko edukowała klientów i zachęcała do recyklingu, ale też sama zaangażowała się w działania prośrodowiskowe dotyczące opakowań marek własnych. Sieć wprowadziła do obiegu nową butelkę wody marki Polaris, wykonaną w 100% z plastiku pochodzącego z recyklingu. Aby mieć pewność, że do koszyka trafia nowa butelka z recyklingu, klienci sieci Biedronka mogą już teraz szukać na opakowaniach wody Polaris oznaczenia „ecoDesign”. Dzięki zmianie wprowadzonej przez Biedronkę, rocznie do obiegu powróci ponad 220 ton plastiku.