24 marca 2021
Coca-Cola rozpoczyna test pierwszej papierowej butelki
Wywiad z Izabelą Morawską, Communication Manager w Coca-Cola Poland Services
1/ W połowie lutego dowiedzieliśmy się, że Coca- Cola będzie testowała prototyp papierowej butelki, proszę powiedziecie coś więcej o tym innowacyjnym produkcie?
Nowy prototyp papierowej butelki został opracowany wspólnie przez naukowców z laboratoriów badawczo-rozwojowych Coca-Cola w Brukseli i spółki The Paper Bottle Company (Paboco). Technologia opracowana przez Paboco ma na celu stworzenie w 100% nadających się do recyklingu butelek, wykonanych z drewna pozyskiwanego w sposób zrównoważony, wyposażonych w powłokę z materiałów pochodzenia biologicznego, odporną na działanie płynów, CO2 i tlenu. Obecny prototyp składa się z papierowej powłoki z plastikową wyściółką i zakrętką, które można poddać recyklingowi. Ostatecznym celem jest stworzenie takiej butelki, którą będzie można przetworzyć ponownie jak papier.
2/ Jak długo trwały prace nad tą butelką i jakie były jej etapy?
Paboco rozpoczęła pracę nad innowacyjną, papierową butelką już w 2015 roku. Od tego czasu butelka przeszła szereg testów laboratoryjnych, aby sprawdzić, jak zachowuje się w lodówce, jak jest wytrzymała i jak dobrze chroni napój znajdujący się w jej wnętrzu. Papierowa butelka została także sprawdzona pod kątem spełniania wysokich standardów bezpieczeństwa i jakości dotyczących opakowań żywności, które obecnie obowiązują producentów.
3/ Czy w tym projekcie Coca-Cola ma partnerów?
Naszym głównym partnerem, a zarazem wynalazcą i producentem papierowej butelki jest Paboco (The Paper Bottle Company). Paboco® to wspólne przedsięwzięcie BillerudKorsnäs, producenta papierowych materiałów opakowaniowych i Alpla, specjalisty w dziedzinie produkcji butelek. Celem Paboco jest dostarczenie konsumentom wytworzonej w 100% z materiałów biologicznych i w pełni nadającej się do recyklingu butelki papierowej, która na dobre odmieni branżę, z korzyścią dla środowiska naturalnego.
4/ Jak długo potrwają i gdzie będą miały miejsce testy?
Testy prototypu będą przeprowadzane na Węgrzech. Odbędą się w drugim kwartale bieżącego roku i będą polegały na zaoferowaniu napoju roślinnego AdeZ dwóm tysiącom konsumentów poprzez partnerstwo z Kifli.hu – jednym z najszybciej rozwijających się węgierskich internetowych sklepów spożywczych.
5/ Butelka ma plastikową powłokę – czy jest zdatna do recyklingu?
Tak – pod warunkiem dostępności odpowiednich technologii. Plastikowa powłoka w butelce nadaje się w 100% do recyklingu.
6/ Czy Coca-Cola planuje w jakiś sposób ulepszyć ten produkt?
Po przeprowadzeniu pierwszej próby rynkowej będziemy w stanie określić, czy jakieś elementy wymagają ulepszenia i modyfikacji. Test dostarczy nam bezcennych spostrzeżeń i opinii. Zobaczymy, jak prototyp papierowej butelki sprawdza się jako opakowanie i co myślą o nim konsumenci. Docelowo chcemy stworzyć butelkę, którą będzie można całkowicie przetworzyć ponownie jak papier.
7/ Jakie produkty i kiedy w Polsce będziemy mogli znaleźć w tej butelce?
Jednym z najważniejszych wyzwań jest dostosowanie wszystkich parametrów do produkcji na dużą skalę. Dlatego na tę chwilę testy rozpoczynamy od rynku węgierskiego, na którym w papierowych butelkach dostępny będzie roślinny napój AdeZ. Na bieżąco współpracujemy z ekspertami takimi jak Paboco, otwarcie eksperymentując, by wprowadzać na rynek innowacyjne, zrównoważone opakowania.
8/ Do 2030 Coca-Cola realizuje wizję „Świat Bez Odpadów” – na czym ona polega i jakie są główne założenia?
Największą ambicją Coca-Cola jest „Świat bez Odpadów”, ogłoszony w 2018 r. w Davos. to, którego podjęliśmy się w 2018 roku. Aby ją osiągnąć, zobowiązaliśmy się, że do 2030 roku będziemy zbierać i przetwarzać taką ilość butelek i puszek, jaka trafi od nas do konsumentów. Dążymy też do tego, aby co najmniej połowa składu opakowań naszych produktów pochodziła z surowców wtórnych. Chcemy, aby Świat bez Odpadów przestał być naszym celem, a stał się rzeczywistością. Wiemy, że jest to ogromne wyzwanie, któremu czoła stawić musimy wszyscy. Dlatego od kilku lat współpracujemy z gminami, ekspertami czy organizacjami pozarządowymi i angażujemy do wspólnych działań pozostałych przedstawicieli rynku, konsumentów czy naszych pracowników.
Jako firmy Systemu Coca‑Cola pracujemy nad rozwiązaniami zgodnymi z koncepcją gospodarki obiegu zamkniętego, czyli mającymi na celu wdrożenie zamkniętego obiegu opakowań bez szkody dla środowiska. Dzięki odpowiedniemu projektowaniu, do 2025 roku butelki Coca‑Cola będą w 100 procentach nadawały się do recyklingu, co pozwoli wyeliminować problem odpadów opakowaniowych. W Polsce cel ten został już osiągnięty!
Wierzymy, że każda butelka ma znaczenie i może zyskać nowe życie, jeśli trafi do odpowiedniego pojemnika.
Izabela Morawska – Public Affairs and Communication Manager w Coca-Cola Poland Services. W firmie od ponad 2 lat. Odpowiada m.in. za budowanie długotrwałych relacji z interesariuszami, kwestie regulacyjne i komunikację korporacyjną. W obszarze jej odpowiedzialności znajdują się także projekty związane z sustainability, w tym gospodarką odpadami. Ponad 17 lat doświadczenia w Public Relations i Public Affairs, zarówno po stronie administracji rządowej jak i biznesu.