26 maja 2021

Nadal świętujemy 15-lecie Dnia Bez Śmiecenia – od 11 maja aż do 5 czerwca!

ODPADY TO NIE ŚMIECI – TO SUROWCE. #WidzęWięcej

Dzień Bez Śmiecenia – edukacyjna kampania społeczna, w której poruszamy ważny temat świadomej segregacji odpadów i ekologicznego stylu życia – ma już 15 lat!

Od 15 lat pokazujemy, że segregacja naprawdę ma sens. W tym roku, 11 maja, z okazji jubileuszu przeżyliśmy małą retrospekcję – wróciliśmy do najważniejszych zasad i inspirujących ciekawostek, które upowszechnialiśmy na przestrzeni tych lat, by na koniec z pełną odpowiedzialnością stwierdzić #WidzęWięcej! Hasło tegorocznej kampanii „Odpady to nie śmieci – to surowce! #WidzęWięcej”, w pełni pokazuje najważniejsze, co staramy się od 15 lat przekazać.

Dzień Bez Śmiecenia świętujemy do 5 czerwca, dlatego serdecznie zachęcamy do śledzenia fanpage’a na facebooku akcji www.facebook.com/dzienbezsmiecenia.pl, gdzie czekają konkursy, ciekawostki i dużo merytorycznej wiedzy.

W tym roku Dzień Bez Śmiecenia świętowany był szeroko w całej Polsce przede wszystkim w przestrzeni online, ale nie tylko. W działania zaangażowało się wiele firm, instytucji, placówek edukacyjnych, partnerów, a co więcej niektórzy nadal działają! Kompania Piwowarska zachęcała do dostrzeżenia w odpadach wartościowych surowców, Przedszkola z całej Polski realizowały zajęcia edukacyjne dotyczące prawidłowej segregacji odpadów – dzieci wypełniały Ślubowanie Eko-Przedszkolaka. Galeria Rusz – grupa artystów stworzyła bilboardy, które stanęły na ulicach Torunia, zwracające uwagę na kwestię odpowiedniego segregowania odpadów, Szkoła Praktyków Wizualnych przygotowała specjalną kolorowankę dotyczącą Dnia Bez Śmiecenia, Zakład Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. udostępniał infografiki z 10 zasadami kultury segregacji i gorąco zachęcał do ich przestrzegania, CKB w Dobrym Mieście zorganizowało konkurs na przesłanie 5 sposobów na ograniczenie odpadów, Firma Media System zachęcała do zaczynania przede wszystkim od swojego otoczenia, Niezależne Zrzeszenie Studentów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach zachęcało do sprzątania po sobie w lasach i parkach, Miejska Biblioteka Publiczna w Nowogrodzie przygotowała wybór książek specjalnie na okazję 11 maja – o środowisku i odpadach. Wszystkich działań nie sposób wymienić, a to jedynie niewielki wycinek ze wszystkich inicjatyw, które odbywały się w całym kraju.

Piętnasty Dzień bez Śmiecenia był również szeroko komunikowany w mediach; Do akcji włączyła się Gazeta Wyborcza w ramach swojego projektu „#jedna planeta, jedno życie”, Radio Kolor zorganizowało edukacyjne konkursy dla słuchaczy, udzieliliśmy szeregu wywiadów w Radiu dla Ciebie, Polskim Radiu, a informacje o Dniu Bez Śmiecenia pojawiły się w Dzienniku.pl, portalach Onet.pl, Teraz Środowisko, ecoekonomia.pl, Dzienniku Elbląskim, Gazecie Olsztyńskiej i wielu innych. Do akcji przyłączyli się znakomici partnerzy, tacy jak CSR Consulting, Teatr Syrena, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Global Compact Network Poland, a Akcjonariusze Rekopolu, jak co roku wspierali nasze działania i inspirowali najbliższe otoczenia do działania na rzecz środowiska i zachęcali do #widzeniawięcej!

Kiedy zaczynaliśmy naszą kampanię w 2007 roku w Polsce zebrano 10 083 tys. ton odpadów komunalnych, w 2019 roku – 12 753 tys. ton, ale podczas kiedy w 2007 roku było to 513 tys. ton zebranych selektywnie to w 2019 już 3 977 tys. ton, co świadczy o wzroście jeszcze nie wystarczającym ale już zauważalnym, gdzie kampania Dzień Bez Śmiecenia ma też swój udział i.

Niemały wpływ na to, mają również działania gmin i przedsiębiorców, którzy ze względu na szczegółowe wytyczne legislacyjne są zobowiązani do osiągania rosnących poziomów recyklingu odpadów poszczególnych frakcji. Dlatego nie tylko owe obowiązki realizują, lecz także bardzo aktywnie włączają się w szerokie działania edukacyjne, takie jak Dzień bez Śmiecenia.

Od początku kampanii Dzień Bez Śmiecenia powstało, kilkadziesiąt przydatnych materiałów edukacyjnych, takich jak infografiki, tablice informacyjne, filmy, quizy, krzyżówki oraz 15 kartek elektronicznych, które dotarły do ponad 1 100 000 odbiorców, w działania zaangażowało się ponad 1 120 000 osób. W każdym roku o akcji dowiadywało się ponad 2 000 000 odbiorców, zebraliśmy prawie 5 300 fanów na Facebooku, a zasięg niektórych postów osiągał poziom nawet 40 600 użytkowników,. Również nasi Partnerzy podejmowali w tym dniu przeróżne działania: prowadzono warsztaty edukacyjne, szkolenia, konkursy, gry terenowe. sprzątano tereny, organizowano pikniki i ekofestyny. Współpracowali z nami influenserzy i ambasadorzy.

Tegoroczne działania są swoistym podsumowaniem wszystkich lat realizacji projektu, ale też początkiem dla kolejnych 15 lat! Przypominamy, że na facebooku akcji świętujemy do 5 czerwca i dopiero się rozkręcamy. Przed nami jeszcze wiele interesujących ciekawostek, a przede wszystkim konkursów i quizów – oczywiście z nagrodami. Zachęcamy serdecznie! 

Zapraszamy do śledzenia: www.facebook.com/dzienbezsmiecenia, www.dzienbezsmiecenia.pl. www.instagram.com/dzienbezsmiecenia365

W razie pytań zachęcamy do kontaktu: m.jedrzejewska@rekopol.pl