30 stycznia 2023
Opakowania – odpowiadamy na pytania cz.1.
Kwestie prawne dotyczące gospodarki odpadami często budzą wiele wątpliwości. W każdym miesiącu odpowiadamy na 20 najczęstszych pytań zadawanych naszym ekspertom.
-
Czy ulotki reklamowe produktu lub gazetki z ofertą hurtowni czy sieci sklepów to też opakowanie zgodnie z definicja?
Nie są to opakowania, są to produkty wydawane klientom, jeśli jednak te produkty są w opakowaniu to te opakowania podlegają obowiązkowi uzyskania poziomów recyklingu
-
Czy owijki paletowe (materiały POS), które budują ekspozycję paletową w sklepie są opakowaniem, które trzeba zgłosić?
To zależy, jakiego rodzaju są to materiały i w jaki sposób wspierają sprzedaż produktów. Potrzebna tutaj jest szczegółowa analiza konkretnego produktu POS z uwzględnieniem sposobu dystrybucji.
-
Czy szpula na którą nawinięta jest taśma, folia, nić też jest opakowaniem?
Tak
-
Czy gilza na której znajduje się folia strech jest opakowaniem?
Tak
-
Czy gilza wewnątrz roli z materiałem na niej zawiniętym do druku jest opakowaniem?
Tak
-
Czy tulejka na której jest papier toaletowy lub ręcznik papierowy jest opakowaniem?
Tak
-
czyli jak kupuje gazetę z płytą , zafoliowaną , to ta folia tez jest opakowaniem które powinnam zgłosić jako odpad opakowaniowy ?
Jeśli w chwili sprzedaży gazetki z płytą, właścicielem tej płyty jest wydawnictwo i to ono wprowadza do obrotu produkt „gazeta z dołączoną płytą”, to za wszystkie opakowania tego produktu, w tym opakowanie płyty odpowiada wydawnictwo.
-
Proszę o przypomnienie kwestii gadżetów reklamowych oraz reklamówek/toreb z logo – kiedy obowiązek należy do ich dostawcy, a kiedy do zamawiającego?
Uzyskiwanie poziomów recyklingu dotyczy opakowań, które wprowadzane są do obrotu wraz z produktem. W tym przypadku więc, obowiązek recyklingu leży po stronie przedsiębiorcy, który do torby włoży swój produkt i wyda go klientowi (płatnie lub bezpłatnie). Jeśli jednak chodzi o opakowania toreb z nadrukiem to obowiązek jest po stronie zlecającego druk toreb z logo.
-
Czy jeśli wysyłam towar za granicę (wcześniej przywieziony z zagranicy lub wytworzony przez nas) to odliczam tę masę od masy produktów wprowadzonych na rynek?
Opakowani produktów wysyłanych za granicę nie podlegają obowiązkowi uzyskania poziomów recyklingu w Polsce. Jeśli wiemy, że jakieś opakowania wyjechały za granicę (z produktem) to względem tych opakowań nie uzyskuje się poziomów recyklingu. Wywóz z za granicę może zrobić inny przedsiębiorca, ale powinni mieć Państwo w takim przypadku od tego przedsiębiorcy dokumenty potwierdzające ten wywóz.
-
A jeśli wcześniej importuję towar z zagranicy w celu przetworzenia a potem odsyłam jako przetworzony używając tych samych opakowań to czy powinienem uwzględniać te opakowania w raportach?
Jeśli są to te same opakowania i będę Państwo potrafili przed organem kontrolującym wykazać, że są to te same opakowania, to nie podlegają one pod obowiązek uzyskania poziomów recyklingu
-
Importując surowce na paletach – czy palety wliczamy do opakowań wprowadzanych na rynek choć potem są dalej wykorzystywane?
Jeśli te palety, w tym samym roku kalendarzowym nie wyjada za granicę , tylko są używane w Polsce to TAK, podlegają obowiązkowi uzyskania poziomów recyklingu.
-
Czy np. plastikowa kaseta na narzędzia w której są narzędzia , lub etui lub kasetka np. na mikrometr , jest uznawane za opakowanie ?
Jeśli te produkty (kaseta czy etui) służą przez cały czas życia produktu to nie należy uznawać ich za opakowanie tylko za integralną część produktu
-
Produkujemy dużo produktów pod markami własnymi klientów, kto w takiej sytuacji odpowiada za wprowadzenie opakowania? My czy nasi klieci (właściciele danej marki).
Podmiotem odpowiedzialnym, za uzyskanie poziomów recyklingu są Państwa klienci – przedsiębiorcy zlecający produkcje pod własną marką.
-
Czy jeśli firma zewnętrzna zleca nam wytworzenie produktu w opakowaniu ze swoim logo to za odpady odpowiada zlecający czy producent?
j.w.
-
Produkujemy w UE markę własną na potrzeby klienta. Kto odpowiada my czy nasi klienci?
Jeśli to wasza firma jest wewnątrzwspólnotowym nabywcą, to bez względu na to kto jest właścicielem marki, to Wy jesteście odpowiedzialni za uzyskanie poziomów recyklingu. Ważne jest w tym przypadku na kogo jest wystawiona faktura potwierdzająca wewnątrzwspólnotowe nabycie.
-
Pytanie: jeśli przedsiębiorca produkuje na zlecenie innego klienta i nie wprowadza tych produktów do obrotu, na etykiecie jest zlecający produkcję, kto sprawozdaje ilość opakowań wprowadzonych na rynek produkujący czy ten co zleca produkcje i widnieje na etykiecie?
Podmiotem odpowiedzialnym za uzyskanie poziomów recyklingu jest firma zlecającą produkcje pod własną marką i wprowadzająca te produkty do obrotu.
-
Nasza firma produkuje produkty w opakowaniach dla sieci restauracji. Na opakowaniach nie ma marki. Czy wprowadzającym na rynek jest nasza firma czy ta sieć restauracji na zlecenie której realizujemy produkcję tego produktu??
Jeśli jest to produkcja na zlecenie (klient nie kupuje tego, co jest na magazynie tylko wydaje zlecenie na wyprodukowanie produktu według własnych wytycznych) to odpowiedzialnym będzie klient.
Jeżeli sprzedajecie Państwo klientowi wyprodukowane produkty w opakowaniach i nie ma na nich marki własnej klienta to wówczas odpowiadacie Państwo.
-
Jeśli zlecamy firmie X produkcje naszego produktu i firma X sprzedaje go tylko dla nas, abyśmy my mogli dostarczać go naszym klientom. kto w tej sytuacji jest wprowadzającym na rynek?
To Wy jesteście odpowiedzialni za uzyskanie poziomów recyklingu względem opakowań tych produktów bo Wy zlecenie produkcję swojego produktu. Zakładamy, że produkcja dotyczy marki własnej klienta.
-
Czy firma, która wytwarza produkty dla innego klienta, nie obrandowuje go swoim logo, ale gotowy produkt pakuje i przesyła do klienta, który następnie przepakowuje towar w swoje opakowania, nadaje mu swoje logo itp., jest pierwszym wprowadzającym produkty w opakowaniach i musi wywiązywać się z wszystkich obowiązków opakowaniowych?
Firma ta powinna uzyskać poziomy recyklingu względem tych opakowań, w których dostarcza towar do swojego pierwszego klienta. Klient natomiast rozlicza się z tych opakowań, w które przepakowuje produkty i w których wprowadza je dalej do obrotu. Jeśli jest to jednak produkcja na zlecenie, to warto byłoby ustalić z klientem, czy bierze też odpowiedzialność za opakowania zbiorcze i transportowe, w których produkty dostarcza do niego producent.
-
Kiedy mówimy o wprowadzeniu opakowania do obrotu, czy to samo opakowanie zanim trafi do Klienta finalnego jest raportowany wielokrotnie w łańcuchu produkcyjnym?
Każde opakowanie powinno by rozliczone tylko raz – przez przedsiębiorcę, który jako pierwszy udostępnia produkt w opakowaniu na terenie kraju, celem dystrybucji lub sprzedaży. Ta właśnie zdefiniowane jest w ustawie wprowadzenie do obrotu – jako pierwsze udostepnienie na terenie kraju.