26 lipca 2022

Jak edukować ekologicznie? Kilka praktycznych porad

Świadomość ekologiczna Polaków z każdym rokiem rośnie. W 2020 roku 52% osób wybrało środowisko naturalne jako dziedzinę, w której mamy najwięcej problemów do rozwiązania, 81%1 Polaków uważa, że stan środowiska zależy od każdego z nas, a 95%2 osób deklaruje, że segreguje odpady.

93% osób stara się nie marnować żywności , 91% osób deklaruje, że zabiera na zakupy torby wielokrotnego użytku, 78% osób deklaruje, że ogranicza kupowanie produktów szkodliwych dla środowiska. Jednym z najważniejszych składowych podnoszenia świadomości ekologicznej jest edukacja ekologiczna, która powoduje, że na rynku pojawia się coraz więcej świadomych konsumentów, którzy posiadają cechy takie jak:

  • zaangażowanie w proekologiczny styl życia,

  • krytycyzm w stosunku do własnych działań i ich wpływu na środowisko,

  • poszukiwanie przedsiębiorstw, które wprowadzają proekologiczne działania,

  • wyolbrzymianie swoich proekologicznych zachowań, jeśli chodzi o liczbę używanych proekologicznych produktów,

  • skłonność do braku zaufania do proekologicznych przekazów przedsiębiorstw, chyba że zostaną one pozytywnie zweryfikowane,

  • konsumentom proekologicznym brakuje wiedzy na temat zagadnień związanych z ochroną środowiska, ale są chętni do nauki, co oznacza, że edukowanie konsumentów jest jedną z najbardziej efektywnych strategii, jakie mogą stosować przedsiębiorcy.

W związku z tym, nasze działania powinny uwzględniać wymagania świadomych konsumentów, co przełoży się nie tylko na poprawę świadomości ekologicznej, lecz także na wizerunek naszej marki/firmy.

Jak edukować ekologicznie – kilka zasad:

Zanim zaczniesz:

  1. Zastanów się o czym chcesz edukować.

Pamiętajmy, by nasze działania związane były tematyką z zakresem naszej działalności. Wprowadzamy na rynek butelki PET? Edukujmy z ich odpowiedniej segregacji. Produkujemy urządzenia sanitarne? Edukujmy z niemarnowania wody. Prowadzimy sklep spożywczy? Możemy edukować o niemarnowaniu żywności.

  1. Zastanów się nad swoją grupą docelową i znajdź ją!

Nie zamykajmy się na konkretną grupę wiekową i społeczną. Jeśli edukujemy np. z niepalenia odpadów w piecach przydomowych, złym wyborem byłoby edukowanie dzieci, lub mieszkańców mieszkań w śródmiejskim blokowisku, za to dorośli mieszkańcy domków jednorodzinnych będą już świetnym wyborem.

  1. Sformułuj komunikat!

Przy formułowaniu komunikatu musimy pamiętać, by był on prosty. Komunikacja marketingowa tym, między innymi, różni się od komunikacji w ramach edukacji, że zabawa słowem, czy ukrycie przekazu nie zawsze sprawdzi się dobrze. Szukajmy raczej krótkich, jasnych komunikatów, jak np. segreguj odpady.

Przygotowanie:

  1. Zdobądź wiedzę o kwestiach ekologicznych, o których chcesz edukować.

     

  2. Stwórz platformę komunikacji z odbiorcami (strona www, media społecznościowe, baza mailingowa, baza szkół/przedszkoli, współpraca z mediami)

     

  3. Poszukaj narzędzi edukacji:
  • Eventy

     

  • Gry offline i gry internetowe

     

  • Quizy i konkursy

     

  • Scenariusze zajęć

     

  • Atrakcyjne, nowoczesne grafiki

     

  • Innowacyjne narzędzia internetowe (spacery wirtualne, gry VR)

     

  • Influencerzy, autorytety

     

  • Tworzenie partnerstw

     

  • Kampanie internetowe – digitalowe

To tylko kilka podstawowych narzędzi, które dobrze sprawdzą się nie tylko w sprzedaży, lecz także w edukacji i serdecznie zachęcamy do próbowania. W szczególności tych, które nie kosztują wiele – poza niewielkim wysiłkiem.

W razie pytań – zapraszamy do kontaktu. Doradzimy, pomożemy, ale możemy również zaplanować i kompleksowo przeprowadzić kampanię edukacyjną.

Maria Jędrzejewska

Specjalista ds. komunikacji marketingowej

m.jedrzejewska@rekopol.pl

Rekopol OOO S.A.


1 Raport z badań trackingowych MKiŚ 2020

2 ** CEBOS, raport Świadomość ekologiczna Polaków 2020