26 lipca 2022
Jak edukować ekologicznie? Kilka praktycznych porad
Świadomość ekologiczna Polaków z każdym rokiem rośnie. W 2020 roku 52% osób wybrało środowisko naturalne jako dziedzinę, w której mamy najwięcej problemów do rozwiązania, 81%1 Polaków uważa, że stan środowiska zależy od każdego z nas, a 95%2 osób deklaruje, że segreguje odpady.
93% osób stara się nie marnować żywności , 91% osób deklaruje, że zabiera na zakupy torby wielokrotnego użytku, 78% osób deklaruje, że ogranicza kupowanie produktów szkodliwych dla środowiska. Jednym z najważniejszych składowych podnoszenia świadomości ekologicznej jest edukacja ekologiczna, która powoduje, że na rynku pojawia się coraz więcej świadomych konsumentów, którzy posiadają cechy takie jak:
-
zaangażowanie w proekologiczny styl życia,
-
krytycyzm w stosunku do własnych działań i ich wpływu na środowisko,
-
poszukiwanie przedsiębiorstw, które wprowadzają proekologiczne działania,
-
wyolbrzymianie swoich proekologicznych zachowań, jeśli chodzi o liczbę używanych proekologicznych produktów,
-
skłonność do braku zaufania do proekologicznych przekazów przedsiębiorstw, chyba że zostaną one pozytywnie zweryfikowane,
-
konsumentom proekologicznym brakuje wiedzy na temat zagadnień związanych z ochroną środowiska, ale są chętni do nauki, co oznacza, że edukowanie konsumentów jest jedną z najbardziej efektywnych strategii, jakie mogą stosować przedsiębiorcy.
W związku z tym, nasze działania powinny uwzględniać wymagania świadomych konsumentów, co przełoży się nie tylko na poprawę świadomości ekologicznej, lecz także na wizerunek naszej marki/firmy.
Jak edukować ekologicznie – kilka zasad:
Zanim zaczniesz:
-
Zastanów się o czym chcesz edukować.
Pamiętajmy, by nasze działania związane były tematyką z zakresem naszej działalności. Wprowadzamy na rynek butelki PET? Edukujmy z ich odpowiedniej segregacji. Produkujemy urządzenia sanitarne? Edukujmy z niemarnowania wody. Prowadzimy sklep spożywczy? Możemy edukować o niemarnowaniu żywności.
-
Zastanów się nad swoją grupą docelową i znajdź ją!
Nie zamykajmy się na konkretną grupę wiekową i społeczną. Jeśli edukujemy np. z niepalenia odpadów w piecach przydomowych, złym wyborem byłoby edukowanie dzieci, lub mieszkańców mieszkań w śródmiejskim blokowisku, za to dorośli mieszkańcy domków jednorodzinnych będą już świetnym wyborem.
-
Sformułuj komunikat!
Przy formułowaniu komunikatu musimy pamiętać, by był on prosty. Komunikacja marketingowa tym, między innymi, różni się od komunikacji w ramach edukacji, że zabawa słowem, czy ukrycie przekazu nie zawsze sprawdzi się dobrze. Szukajmy raczej krótkich, jasnych komunikatów, jak np. segreguj odpady.
Przygotowanie:
- Zdobądź wiedzę o kwestiach ekologicznych, o których chcesz edukować.
- Stwórz platformę komunikacji z odbiorcami (strona www, media społecznościowe, baza mailingowa, baza szkół/przedszkoli, współpraca z mediami)
- Poszukaj narzędzi edukacji:
- Eventy
- Gry offline i gry internetowe
- Quizy i konkursy
- Scenariusze zajęć
- Atrakcyjne, nowoczesne grafiki
- Innowacyjne narzędzia internetowe (spacery wirtualne, gry VR)
- Influencerzy, autorytety
- Tworzenie partnerstw
- Kampanie internetowe – digitalowe
To tylko kilka podstawowych narzędzi, które dobrze sprawdzą się nie tylko w sprzedaży, lecz także w edukacji i serdecznie zachęcamy do próbowania. W szczególności tych, które nie kosztują wiele – poza niewielkim wysiłkiem.
W razie pytań – zapraszamy do kontaktu. Doradzimy, pomożemy, ale możemy również zaplanować i kompleksowo przeprowadzić kampanię edukacyjną.
Maria Jędrzejewska
Specjalista ds. komunikacji marketingowej
Rekopol OOO S.A.
1 Raport z badań trackingowych MKiŚ 2020
2 ** CEBOS, raport Świadomość ekologiczna Polaków 2020