26 czerwca 2025
Czy to faktycznie koniec walki z Greenwashingiem?
Pojawiły się informacje, że Komisja Europejska wycofała projekt dyrektywy Green Claims, który miał doprecyzować, jak firmy mogą komunikować swoje „zielone” deklaracje. Projekt uznano za zbyt skomplikowany, a brak dokładnej analizy kosztów i korzyści mógłby oznaczać nadmierne obciążenia administracyjne dla firm.
Wycofanie projektu na tym etapie to sytuacja rzadka – szczególnie że miał on uzupełniać uchwaloną już Dyrektywę Consumer Empowerment for Green Transition (wejście w życie: 2026 r.).
Los Dyrektywy Green Claims nie jest jeszcze przesądzony, ponieważ KE wyjaśniła swoje stanowisko, wskazując, że:
- KE liczy mimo wszystko na kontynuację negocjacji ws. dyrektywy GreenClaims,
- dla KE kluczowe jest wycofanie się z poprawki zakładającej rozszerzenie obowiązków wynikających z dyrektywy na mikroprzedsiębiorstwa, ponieważ jest to niezgodne z kierunkiem działań KE związanym z uproszczeniem prawa UE.
Czekamy niecierpliwie jak potoczą się losy tego projektu, dla naszej branży bardzo istotnego.
Przypominamy, że obowiązuje Dyrektywa o wzmocnieniu pozycji konsumentów w transformacji ekologicznej. W Polsce aktywnie działa UOKiK, który prowadzi obecnie 17 postępowań dotyczących wprowadzania konsumentów w błąd w kontekście środowiskowym. Działa też Rada Reklamy, która kontroluje standardy komunikacji marketingowej.
W Polsce obowiązują też konkretne przepisy, które pozwalają ścigać greenwashing jako nieuczciwą praktykę rynkową:
- Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. 2023 poz. 845)
- Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. 2024 poz. 594)
- Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. 2022 poz. 1233)
Co to oznacza dla firm?
W dalszym ciągu jako firmy mają obowiązek działać transparentnie i rzetelnie.
Warto przy tym:
- weryfikować hasła typu „neutralny klimatycznie”, „nadaje się do recyklingu” czy „zero emisji”,
- posiadać dowody na swoje deklaracje,
- wdrożyć procedury ograniczające ryzyko greenwashingu,
- i co ważne – odpowiadać na pytania konsumentów. One się pojawią, ale odpowiadajcie na nie zgodnie z prawdą.
W naszym „Przewodniku po Greenwashingu” uwzględnimy tą wyjątkową sytuację, aktualizując jego najnowsze wydania.