28 marca 2023
Aktualizacja legislacyjna marzec 2023
Nadchodzące zmiany w prawie polskim, stan na 21 marca 2023 r.
Branżę opakowaniową czekają duże zmiany. Jednak z ostatnich doniesień medialnych i ministerialnych, nie jest jasnym, kiedy dane projekty ustaw zaczną obowiązywać. Obecnie procedowane są niezależnie od siebie, aż 3 projekty ustaw, które w znacznym stopniu zmienią system gospodarki odpadami opakowaniowymi w Polsce. Na poziomie europejskim, trwają dalsze prace nad projektem rozporządzenia PPWR. W kwestii dyrektywy odpadowej, wciąż czekamy na propozycję przepisów od UE.
Zaznaczamy, że poniższy opis projektów ustaw jest ogólny i zalecamy całościową lekturę tekstu.
Polska
Nazwa dokumentu: Projekt ustawy o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw (implementujący założenia Dyrektywy SUP)
Nr projektu: UC73/ Druk Sejmowy 3009
Stan: Ustawa przekazana do prac w Senacie
Etap legislacyjny: Polska ma duże opóźnienie w implementacji przepisów dyrektywy SUP. Przepisy dyrektywy SUP do polskiego porządku prawnego miały być transponowane „projektem ustawy o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw”, nr projektu UC73.
W dniu 10 marca 2023 r. ustawa została przekazana do prac w Senacie.
Link do monitoringu:
Projekt RCL:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12345305/katalog/12777259#12777259
Prace w Sejmie i Senacie:
https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/agent.xsp?symbol=RPL&Id=RM-0610-174-22
Nazwa dokumentu:Projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz ustawy o odpadach (system kaucyjny)
Nr projektu: UC98
Stan: projekt procedowany
brak zmian w stosunku do poprzedniego miesiąca
Etap legislacyjny:Zakończono etap Komisji Prawniczej. Planowane są kolejne kroki.
Nieznana jest data ukończenia prac nad projektem.
Link do monitoringu:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12356003/katalog/12851453#12851453
Nazwa dokumentu: Projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw- ROP
Nr projektu: UC81
Stan: projekt procedowany
brak zmian w stosunku do poprzedniego miesiąca
Etap legislacyjny: Zakończone konsultacje, Ministerstwo jest w trakcie analizowania uwag i wniosków.
Nieznana jest data ukończenia prac nad projektem.
Link do monitoringu:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12349805/katalog/12808311#12808311
Unia Europejska
Nazwa dokumentu: Wniosek ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/1020 i dyrektywę (UE) 2019/904 oraz uchylające dyrektywę 94/62/WE
Stan: –
Etap legislacyjny:
Projekt opublikowany w dniu 30 listopada 2022 r.
Projekt przekazano do Rady oraz Parlamenentu w dniu 30 listopada 2022 r.
Istnieje polska wersja językowa
Link do monitoringu:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52022PC0677
polska wersja językowa
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52022PC0677&from=EN
Nazwa dokumentu: Wpływ gospodarowania odpadami na środowisko – przegląd unijnych ram dotyczących odpadów
Stan: –
Etap legislacyjny:
Opóźnienia w pracach przedstawienia tego projektu.
Pierwszy kwartał 2023 r.
Link do monitoringu:
Wpływ gospodarowania odpadami na środowisko – przegląd unijnych ram dotyczących odpadów (europa.eu)
Polska implementacja Dykrektywy SUP
W dniu 10 marca 2023 r. ustawa z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw została przekazana do prac w Senacie. Jest to ustawa, która implementuje tzw. Dyrektywę SUP, którą Polska była zobowiązana zaimplementować do krajowego porządku prawnego do 3 lipca 2021 r. Wobec powyższego, Polska jako kraj członkowski UE, ma już około 2 letnie opóźnienie w tym zakresie.
Na tym etapie mowa już o ustawie, a nie jak do tej pory projekcie, ponieważ gdy projekt aktu prawnego (projekt ustawy) zostaje przekazany do prac w Senacie, zostaje przekazany już jako ustawa z dnia…
Teraz Senat ma 30 dni na zajęcie stanowiska. Jeżeli nie zgłosi żadnych uwag, ustawa zostanie przekazana do podpisu Prezydentowi.
Ustawa z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw wprowadza wiele zmian i nowych obowiązków do ustaw takich jak:
- w ustawie z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1903), wprowadzając 19 zmian,
- w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz. 2519), wprowadzając 2 zmiany,
- w ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1706), wprowadzając 1 zmianę,
- w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687), wprowadzając 5 zmian,
- w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143, z późn. zm.10), wprowadzając 1 zmianę,
- w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699, 1250, 1726, 2127 i 2722 oraz z 2023 r. poz. 295), wprowadzając 10 zmian,
- w ustawie z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 160), wprowadzając 11 zmian,
- w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2625 i 2687 oraz z 2023 r. poz. 295), wprowadzając 2 zmiany,
- w ustawie z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1549), wprowadzając 2 zmiany,
- w ustawie z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz. U. poz. 1967, z późn. zm.12), wprowadzając 2 zmiany
- w ustawie z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych (Dz. U. poz. 2236), wprowadzając 2 zmiany.
Dla Rekopol najważniejsze zmiany to zmiany które zajdą w m.in. ustawie opakowaniowej.
Najważniejsze zmiany ogółem to:
- zmiana definicji pojęcia publicznej kampanii edukacyjnej,
- dodanie definicji opakowania na napoje,
- dodanie obowiązku dodatku recyklatu w butelkach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych o pojem. do 3 l,
- dodanie obowiązku przytwierdzenia zakrętki/ wieczka,
- obowiązek osiągnięcia poziomów recyklingu w stosunku do opakowań na napoje będącymi butelkami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych o pojemności do 3 l,
- obowiązek prowadzenia określonej ewidencji,
- kara za nieprowadzenie ewidencji, za nie stosowanie recyklatu, za nieosiągnięcie rocznych poziomów zbiórki,
- kara za wprowadzanie opakowań na napoje bez przytwierdzenia zakrętek i wieczek.
Warto zwrócić uwagę na jeden z pojawiających się obowiązków, tzn. obowiązek dodawania recyklatu w butelkach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych o pojemności do 3l. Jak czytamy, wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje będących butelkami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych i pojemności do 3l jest obowiązany do zapewnienia, aby opakowania te, włącznie z ich zakrętkami i wieczkami z tworzyw sztucznych, zawierały udział wagowy wynoszący co najmniej:
- od 2025 r. – 25% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, jeżeli głównym składnikiem tych opakowań jest politereftalan etylenu,
- od 2030 r. – 30% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.
Ponadto, warto też zwrócić uwagę na kolejny obowiązek, który dotyczyć będzie obowiązku przytwierdzania zakrętki i wieczka do butelki, tzn. wprowadzający produkty w jednorazowych opakowaniach na napoje będących pojemnikami z tworzyw sztucznych o pojemności do trzech litrów może wprowadzać do obrotu napoje w tych pojemnikach, jeżeli zakrętki i wieczka tych pojemników wykonane z tworzyw sztucznych pozostają przymocowane do nich podczas etapu zamierzonego użytkowania napoju.
W proponowanych przepisach znalazła się również kara za brak spełnienia powyższego, tzn. ten kto wbrew powyższemu wprowadza do obrotu produkty w jednorazowych opakowaniach na napoje będących pojemnikami z tworzyw sztucznych o pojemności do trzech litrów, których zakrętki i wieczka wykonane z tworzyw sztucznych nie pozostają przymocowane do nich podczas etapu zamierzonego użytkowania napoju, może zostać obarczony karą do w wysokości od 10 000 zł do 500 000 zł.
Ważnym zobowiązaniem wprowadzających produkty w opakowaniach na napoje będącymi butelkami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych o pojemności do trzech litrów (istnieją wyjątki) jest obowiązany do osiągnięcia rocznego poziomu selektywnego zbierania odpadów opakowaniowych wynoszącego odpowiednio:
- od 2025 r. – 77%,
- od 2029 r. – 90%.
Wprowadzający produkty w opakowaniach może realizować ten obowiązek samodzielnie albo za pośrednictwem organizacji odzysku opakowań.
Warto też wskazać, jak wskazano w ustawie, że przepisy wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Są jednak pewne wyjątki. M.in art. 7 pkt 4 w zakresie art. 14b i pkt 9, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2024 r.
Jak wspomniano powyżej, ustawa przewiduje wiele nowych obowiązków. Warto zapoznać się z treścią dokumentu przekazanego do prac w Senacie. Można to zrobić klikając tu: Akt prawny (sejm.gov.pl)
Zachęcamy do dalszego śledzenia naszego Newslettera, w którym informujemy Państwa na bieżąco o kolejnych etapach legislacyjnych.