REKOPOL
Organizacja Odzysku
Opakowań SA
02-758 Warszawa
ul. Mangalia 4
Jak co roku zapraszamy Państwa na bezpłatną konferencję Rekopolu, organizowaną przy okazji 10. Edycji Warsaw Pack – Międzynarodowych Targów Techniki Pakowania i Opakowań.
Już 9 kwietnia spotkamy się w Ptak Warsaw Expo na konferencji „Rola Organizacji Odzysku Opakowań w Systemie Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta”.
W programie:
10.30 – 11.00 – Rejestracja, powitalna kawa, rozmowy networkingowe
11.00 – 11.15 – Otwarcie – Jakub Tyczkowski – Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań SA; Dariusz Drąg – Ptak Warsaw Expo
11.15 – 11.45 – Jaka powinna być rola organizacji odzysku w systemie Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta– Jakub Tyczkowski, Rekopol
11.45 – 12.15 – Koncepcja Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta – Sławomir Brzózek, Związek Pracodawców EKO-PAK
12.15 – 12.30 – Przerwa kawowa
12.30 – 13.15 – Różne modele Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta w Europie. Rekomendacje dla Polski – Andrzej Strojny, Warsaw Enterprise Institute WEI
13.15 – 14.00 – Kaucja jako element Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta– Magdalena Dziczek, Kaucja.pl
Serdecznie zapraszamy!
Jako Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań, od kilku tygodni z dużym niepokojem śledziliśmy pochodzące m.in. z Ministerstwa Klimatu i Środowiska informacje dotyczące planów resortu odnośnie kształtu przyszłego systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta w obszarze odpadów opakowaniowych. Plany te uległy zasadniczej zmianie w stosunku do wcześniej prezentowanych.
Przez wiele miesięcy 2024 roku trwały w Ministerstwie prace nad wdrożeniem nowego modelu ROP w obszarze opakowań w Polsce. Zmierzały one w kierunku zgodnym z doświadczeniami większości krajów UE a więc i oczekiwaniami przedsiębiorców. Nasze zdumienie wzbudził fakt, iż niespodziewanie i bez podania racjonalnych przyczyn, resort środowiska przekazał informację o zmianie kursu, przedstawiając rozwiązania idące wbrew wcześniejszym zapowiedziom, odsyłając dodatkowo w niebyt ponad 20 lat doświadczeń systemu w Polsce, ale co najważniejsze – oczekiwania ponad 80 tysięcy polskich przedsiębiorców, którzy mają działać w nowej nieznanej rzeczywistości i to możliwe, już od przyszłego roku (wg zapowiedzi ministerstwa).
W dniu 18 marca, obchodzonym jako Dzień Recyklingu, odbyło się posiedzenie Sejmowej Podkomisji ds. monitorowania gospodarki odpadami, podczas której przedstawiciele resortu, po raz pierwszy publicznie zaprezentowali opis założeń nowego systemu ROP, które do tej pory nie były szerzej dostępne. Wśród nich znalazły się min.:
Te założenia idą pod prąd rozwiązaniom i doświadczeniom (dobrym praktykom) z innych krajów UE jak i szerokiej strategii unijnej m.in. promującej rozwój przedsiębiorczości. Implementacja takich rozwiązań cofnie nas do gospodarki centralnie sterowanej sprzed wielu lat. Podobnie jak na Węgrzech w 2012, polski rząd ma plan dokonać nacjonalizacji strumienia pieniądza płaconego przez przedsiębiorców wprowadzających opakowania na rynek i zastąpić go płatnością jednorazową na bazie stawki z rozporządzenia, czyli klasycznym obciążeniem fiskalnym. Sytuacja ta jest o tyle zdumiewająca, że jest ona przygotowana przez rząd ogłaszający w tym samym czasie plany deregulacyjne i mający co do zasady przedsiębiorczość i uszanowanie praw jako jedno z głównych haseł odchodząc od centralizacji a nie do niej zmierzającej.
Oczywistym zatem jest, iż tego typu projekt budzi sprzeciw Rekopolu, firmy założonej przez przedsiębiorców dla przedsiębiorców wprowadzających opakowania na rynek
Plany Ministerstwa zakładają likwidację organizacji odzysku opakowań, które na przestrzeni ostatnich ponad 20 lat zebrały tak wiele doświadczeń, zbudowały relacje z setkami firm gospodarujących odpadami i służyły wsparciem dla dziesiątek tysięcy przedsiębiorców, które powinno zostać utrzymane w kontekście nadchodzących zmian regulacyjnych (np. PPWR). Nie podważamy kompetencji i zaangażowania pracowników administracji rządowej i samorządowej, ale nie zgadzamy się na oddanie im, nowej dla nich, konieczności aktywnego operowania w środowisku biznesowym gdzie konieczne jest rozumienie potrzeb różnych interesariuszy rynku czego nie jest w stanie realizować relacja urzędowa.
Nie może być naszej zgody wobec zaproponowanego przez MKiŚ teoretycznego braku odpowiedzialności kogokolwiek za cały system, połączonego z brakiem kontroli nad kosztami jakie zostaną w drodze rozporządzenia zakomunikowane przedsiębiorcom. Chcemy wspólnie być świadomym i zaangażowanym uczestnikiem, a nie biernym płatnikiem. Ten brak odpowiedzialności nazywamy teoretycznym, bo kiedy okaże się (tak jak na Węgrzech) że system nie realizuje wymogów, jasnym jest, iż stawka ogłaszana rozporządzeniem nieuchronnie pójdzie w górę a co za tym idzie cena artykułu na półce.
Dziesiątki tysięcy działających w Polsce przedsiębiorców nie uchyla się od odpowiedzialności za środowisko, nie stara się odwlec zwiększania swoich kosztów związanych z wypełnianiem regulacyjnych zobowiązań, ale nie ma ich zgody na czynienie tego na zaproponowanych obecnie przez resort warunkach. Przemysł nie godzi się na ryzyko arbitralnego ustawienia stawek w rozporządzeniu. Ponadto nie ma jego zgody na pozbawienie go możliwości obserwowania efektów pokrywania kosztów w postaci zwiększania sprawności ilościowej i jakościowej systemu gospodarowania odpadami opakowaniowymi, na co dzień, co jest i powinno być zadaniem organizacji odpowiedzialności producentów (dzisiejszych organizacji odzysku opakowań).
Rekopol, jako jedyna organizacja odzysku opakowań działająca nieprzerwanie od początku systemu tj. od 2001 roku, posiadająca w swym akcjonariacie przedsiębiorców – wprowadzających produkty w opakowaniach, producentów opakowań, jak i firmy gospodarki odpadami, realizując obowiązki ponad 3000 firm, wprowadzających ok. 30% opakowań na rynek, współpracując z ponad 500 firmami gospodarki odpadami operującymi na terenie większości gmin w Polsce i jako jedyna organizacja działa w oparciu o zasadę non-for -profit, od samego początku wyraża swoje krytyczne stanowisko wobec informacji na temat planów MKiŚ co do TAKIEJ reformy systemu ROP.
Współdziałamy już z szeroką reprezentacją przemysłu, prowadzimy działania bezpośrednio jak i zobowiązujemy się do intensyfikacji prac nad zmianą podejścia resortu do nowego systemu, wskazując realne (bo oparte na licznych i bezdyskusyjnych i popartych liczbami rezultatami w innych państwach) zagrożenia środowiskowe i ekonomiczne proponowanych rozwiązań.
Pomocnym w tym procesie będzie Państwa większa świadomość o zagrożeniach, jak i zaangażowanie, współpraca z nami, Państwa izbami branżowymi, dostawcami, społecznościami lokalnymi, parlamentarzystami. W związku z powyższym mamy przyjemność zaprosić Państwa na spotkanie online, które organizujemy 10 kwietnia o godzinie 9:30.
Link do zapisów: https://rekopol.clickmeeting.com/rop-a-organizacja-odzysku-opakowan-polska-wizja
Zaprezentujemy Państwu więcej szczegółów dotyczących pomysłu resortu i ich konsekwencji, jak i nasze argumenty wraz z danymi, na których je opieramy. Zapraszamy Państwa, nasze osoby kontaktowe, jak i Państwa Współpracowników których obecność uznajecie Państwo za korzystną.
W związku ze zbliżającym się terminem raportowania produktów SUP do właściwych urzędów marszałkowskich- 15 marca 2025r. oraz zdając sobie sprawę z mnogości wątpliwości wynikających z implementacji do polskiego porządku prawnego przepisów Dyrektywy Single- Use- Plastics (Dyrektywa SUP), Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A. przy wsparciu Kancelarii Osborne Clarke Olkiewicz Świerzewski i Wspólnicy S.K.A., zapraszają Państwa, Klientów REKOPOL na bezpłatny webinar, który, jak wierzymy pomoże zrozumieć kontekst, przypomni konkretne obowiązki wynikające z polskiej ustawy SUP, ale też usystematyzuje wiedzę i będzie praktyczną poradą jak radzić sobie ze stosunkowo wciąż nowymi i niejasnymi przepisami.
Link do zapisów: https://rekopol.clickmeeting.com/ustawa-sup-terminy-obowiazki-przedsiebiorcow-/register
Data: 4 marca 2025 r.
Godziny: 10:00- 11:45
Webinar bezpłatny dla Klientów Rekopol.
Webinar dla pozostałych płatny, 800 zł netto/ os.
Harmonogram:
10:00 – 10:05 Rozpoczęcie Webinaru, Agnieszka Jakoniuk, Kierownik ds. Kluczowych Klientów, Rekopol
10:05 – 10:50 Najważniejsze zagadnienia z SUP- jakie produkty podlegają regulacjom, jakie są podstawowe problemy z odpowiednim zaklasyfikowaniem produktów, na kim ciążą obowiązki? r.pr. dr Katarzyna Barańska Partner, Head of Decarbonisation oraz r.pr. Sylwia Uziębło-Kowalska, Councel, Przedstawicielki Kancelarii Osborne Clarke Olkiewicz Świerzewski i Wspólnicy S.K.A.
10:50 – 11:35 Pytania do prezentacji Kancelarii Osborne Clarke Olkiewicz Świerzewski i Wspólnicy S.K.A.
11:35 – 11:45 Podsumowanie i zakończenie webinaru
W obliczu rosnącego zainteresowania kwestiami związanymi z greenwashingiem, twierdzeniami środowiskowymi i tymi, związanymi ze zrównoważonym rozwojem, a także mając na uwadze coraz większą świadomość konsumentów na temat działań firm w zakresie zrównoważonego rozwoju (w tym właśnie greenwashingu), Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A. we współpracy z Kancelarią Maruszkin, zapraszają na bezpłatną konferencję online na temat Greenwashingu, podczas której premierę będzie mieć wspólna publikacja, tj. „Przewodnik po Greenwashingu. Prawo. Konsument. Dobre praktyki.”
Konferencją będzie okazją do zdobycia wiedzy między innymi:
Podczas konferencji premierowo udostępnimy publikację „Przewodnik po Greenwashingu. Prawo. Konsument”, zrealizowany przez ekspertów z Rekopolu oraz Kancelarii Maruszkin, pod patronatem Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz Rady Reklamy.
Dobór prelegentów – ekspertów z Rekopolu, Kancelarii Maruszki, Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz Rady Reklamu zapewni połączenie teorii z praktyką i pozwoli na zweryfikowanie i uprządkowanie wiedzy. Całość zakończy dyskusja.
Zapisy: https://rekopol.clickmeeting.com/greenwashing-prawo-konsument-dobre-praktyki-
Data: 22 stycznia 2025 r.
Godziny: 10:00- 14:00
Harmonogram:
10:00-10:15 – Michał Mikołajczyk, Prokurent, Dyrektor ds. sprzedaży i relacji zewnętrznych, Rekopol, adw. dr Radosław Maruszkin, Kancelaria Maruszkin „Powitanie uczestników i wprowadzenie do tematyki Greenwashing”
10:15-11:30 – Jakub Bednarek, LL.M., Kancelaria Maruszkin
„Czym jest Greenwashing, prawo UE, prawo polskie”
11:30- 12:00 – Piotr Kwiecień, Dyrektor Generalny, Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy,
„temat zostanie ogłoszony wkrótce”
12:00- 12:30 – dr Agata Rudnicka-Reichel, Forum Odpowiedzialnego Biznesu,
„Dlaczego biznes powinien uważać na słowa?”
12:30-12:40 – przerwa
12:40-13:00 – Maria Jędrzejewska, Specjalista ds. marketingu, Kancelaria Maruszkin,
„Jak ustrzec się przed pułapkami Greenwashingu jako konsument?”
13:00-13:20 – Magda Biernat- Kopczyńska, Kierownik ds. regulacji, Rekopol,
„Dobre i (nie)dobre praktyki rynkowe Greenwashingu”
13:20-14:00 – Panel dyskusyjny „Wyzwania dla biznesu w kontekście Greenwashingu”:
Michał Mikołajczyk, Jakub Bednarek, Radosław Maruszkin, Agata Rudnicka-Reichel, Piotr Kwiecień, Magda Biernat- Kopczyńska.
14:00 – Podsumowanie i zakończenie konferencji
Serdecznie zapraszamy!
W obliczu zbliżającego się terminu rozliczenia za rok 2024 oraz nadchodzących zmian prawnych przed jakimi stoją m.in. przedsiębiorcy wprowadzający na rynek produkty w opakowaniach, Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A. przy wsparciu Kancelarii Osborne Clarke Olkiewicz Świerzewski i Wspólnicy S.K.A., zapraszają na webinar, który, pomoże odświeżyć wiedzę z zakresu ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, usystematyzować dotychczasową wiedzę oraz przygotować się do sprawozdawczości w zakresie ilości opakowań wprowadzonych na rynek w roku 2024.
Link do zapisów: https://rekopol.clickmeeting.com/opakowania-i-odpady-opakowaniowe-obowiazujace-prawo-i-obowiazki-przedsiebiorcow-w-swietle-ustawy-
Do 31 października trwa zbieranie deklaracji udziału w V już edycji konkursu ekologiczno-edukacyjnego EduPak Polska, którego Rekopol jest partnerem. Mogą wziąć w nim udział wszystkie placówki oświatowe – przedszkola i szkoły podstawowe oraz ponadpodstawowe z całej Polski. Projekt po raz kolejny realizowany jest wspólnie z Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.
Poprzednie cztery edycje EduPak Polska, którego pomysłodawcą jest organizacja non-profit Friends of Glass Polska (FoG) i Fundacja Edukacja dla Przyszłości Zielony Motyl, pokazały jak wiele jest jeszcze do zrobienia w zakresie edukacji ekologicznej dotyczącej segregacji oraz gospodarki o obiegu zamkniętym, nie tylko wśród uczniów i nauczycieli, ale również rodziców. Prowadzony przez FoG w naszym kraju monitoring przekazanych do segregacji opakowań szklanych z polskich mieszkań i domów wykazuje, że w pojemnikach i workach wciąż znajduje się sporo szkła, które nie powinno tam trafić (naczynia żaroodporne; lustra; szyby, także samochodowe; szklane kubki czy szklane półki). Organizatorzy Konkursu chcą w tym roku skupić się na wyeliminowaniu tych błędów, a także na wypracowaniu pozytywnych nawyków związanych z segregacją i recyklingiem. Pomogą im w tym Partnerzy Konkursu: Ardagh Glass Packaging – Polska, sieć sklepów Biedronka – która została patronem tytularnym zadania dla grupy przedszkolnej, Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Poznaniu – fundująca dla laureatów sadzonki drzew, Rekopol z projektem szklomustgoon.pl oraz Targi Edukacyjne. Patronat honorowy nad projektem, podobnie jak w poprzednich edycjach , sprawuje Prezydent Miasta Poznania Jacek Jaśkowiak, który ufunduje też puchary dla laureatów we wszystkich grupach wiekowych.
Podobnie jak w latach ubiegłych w ramach EduPak Polska nauczyciele zachęcani są do przeprowadzenia w ramach zajęć szkolnych Szklanej Lekcji, której motto brzmi: „Opakowania szklane – dobry wybór dla ludzi i środowiska oraz warte prawidłowej segregacji?”. Na dedykowanych spotkaniach i lekcjach przewidzianych w programie nauczania, mogą wybrać dowolne treści dopasowane do grupy wiekowej ze swoistego szklanego kompendium „Szklana Lekcja – Baza Wiedzy”. Efektem i zwieńczeniem pracy nauczycieli i uczniów, oprócz większej świadomości dotyczącej segregacji i recyklingu opakowań szklanych, a także obiegu zamkniętego i zrównoważonego rozwoju, będzie stworzenie cyfrowych prac konkursowych na zadane tematy.
Zwieńczenie Konkursu nastąpi w przyszłym roku na Targach Edukacyjnych w Poznaniu podczas gali finałowej z wręczeniem nagród, które laureaci wybierają samodzielnie w ramach określonej kwoty za pierwsze, drugie i trzecie miejsce. To też jeden z wyróżników projektu.
„Cieszymy się, że po raz piąty możemy być współorganizatorem tego wydarzenia. Patrząc na zaangażowanie uczniów i nauczycieli w poprzednich edycjach doceniamy konieczność wzrostu świadomości ekologicznej, nauki zasad prawidłowej segregacji oraz zmiany naszych codziennych nawyków w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym” – podkreśla
Ksenia Herbst-Buchwald, dyrektor Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.
„Realizując strategię ochrony środowiska sieć sklepów Biedronka kładzie duży nacisk na edukację ekologiczną. Dlatego z entuzjazmem dołączamy do projektu, który jest zgodny z naszymi wartościami. Zdajemy sobie sprawę, jak istotna jest edukacja ekologiczna najmłodszych – wkrótce to oni staną się świadomymi konsumentami, mającymi wpływ na przyszłość naszej planety” – mówi Natalia Przybytkowska-Łasak,Menedżer ds. Ochrony Środowiska wJeronimo Martins Polska S.A, reprezentująca markę Biedronka – patrona zadania tytularnego dla grupy przedszkolnej.
„Kolejna edycja EduPak Polska to kolejne nowości. Jedną z ważniejszych jest strona internetowa www.edupakpolska.pl, która obok fanpage, stanowi platformę komunikacyjną. Mamy też nowe zadania dla uczestników i już nie możemy się doczekać czym nas zaskoczą ” – zapewnia Barbara Maciałczyk, marketing manager w Ardagh Glass Packaging – Europe, reprezentująca Friends of Glass w Polsce.
Zapraszamy do zabawy z ekologicznym przesłaniem. Harmonogram działań oraz Regulamin i Karta Zgłoszeń w linkach poniżej:
31 października 2024 – dzień zamknięcia nadsyłania karty zgłoszeń do konkursu
17 stycznia 2025 – dostarczenie prac
marzec 2025 – Gala finałowa i wręczenie nagród na Targach Edukacyjnych w Poznaniu
Regulamin z zadaniami https://bit.ly/RegulaminVedycjiEduPakPolska
Formularz zgłoszeń i zgody https://bit.ly/Formularz_zgłoszenia_V_edycja_EduPakPolska
Pomimo rosnącej świadomości ekologicznej, w Polsce wciąż tylko 50-60% opakowań szklanych trafia do recyklingu, podczas gdy średnia w Unii Europejskiej wynosi około 70%, a w niektórych krajach przekracza 90%. W odpowiedzi na te wyzwania, Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A. rozpoczęła nową, ogólnopolską kampanię edukacyjną Szkło Must Go On, której celem jest zwiększenie efektywności segregacji szkła i podniesienie poziomu jego recyklingu.
Skala problemu – liczby mówią same za siebie
– W Polsce każdego roku moglibyśmy przetwarzać o ok. 400 tysięcy ton szkła więcej. To ogromna ilość, która mogłaby trafić do recyklingu i zostać ponownie wykorzystana, ale zbyt duża część szkła wciąż trafia do odpadów zmieszanych, zamiast do odpowiednich pojemników. To marnowanie surowca o wielkim potencjale – mówi Jakub Tyczkowski, Prezes Rekopol – Musimy zadbać o lepszą segregację, bo problemem jest również to, że do zielonych pojemników trafiają odpady, które nie nadają się do recyklingu, jak ceramika czy porcelana.
Obecnie zbieramy około 750 tys. ton szkła, co stanowi jedynie ponad połowę szklanych opakowań wprowadzanych na rynek. Zanieczyszczenia innymi materiałami, które nie nadają się do przetworzenia, stanowią nawet 20% zawartości pojemników na szkło, co znacznie obniża efektywność recyklingu.
Dlaczego Polacy nie segregują szkła? – badania Kantar Polska
Wyniki badań[1] przeprowadzonych przez Kantar Polska na zlecenie Rekopol OOO S.A., wskazują na pewne braki w wiedzy na temat właściwej segregacji szkła i motywacji, by to robić. Rozbieżności między deklaracjami a rzeczywistym postępowaniem Polaków są znaczące. Choć wielu respondentów twierdzi, że wie, jak segregować, w praktyce ta wiedza jest często tylko powierzchowna.
Badania potwierdziły zjawisko, które na przestrzeni czasu i w ramach innych działań w Kantar Polska opisywaliśmy już nie raz, a mianowicie: dysproporcję między deklarowaną wiedzą/ zaangażowaniem w zachowania uznawane za „proekologiczne” a faktycznym ich podejmowaniem. Projekt pokazał, że 37% Polek i Polaków można zakwalifikować jako średnio angażujących się w tego typu działania, a tylko 12% można uznać za bardzo zaangażowanych.– mówi Katarzyna Zalewska, Head of Sustainability Expertise w Kantar Polska.
Aż 90% respondentów wrzuciłoby zwykłą szklankę do zielonego pojemnika, podczas gdy powinna ona trafić do odpadów zmieszanych. Podobnie, 39% badanych błędnie wyrzuciłoby lustro do pojemnika na szkło, a 37% postąpiłoby tak ze stłuczonym talerzem. Przedmioty te, choć wykonane ze szkła lub ceramiki, mają inną strukturę niż szkło opakowaniowe i nie mogą być poddane recyklingowi w ten sam sposób. Ich obecność w pojemnikach na szkło powoduje poważne problemy technologiczne, gdyż inne typy szkła mają inną temperaturę topnienia, co utrudnia proces recyklingu i prowadzi do wad w gotowych produktach.
– Nasze badania pokazują m.in., że aż 48% Polaków wierzy, że każde szklane opakowanie musi być umyte przed wyrzuceniem, a 23%, że segregowanie odpadów nie ma sensu, bo wszystko trafia do jednej śmieciarki. Mity związane z segregacją szkła, takie jak konieczność mycia opakowań przed wyrzuceniem, wciąż są szeroko rozpowszechnione, dlatego też wszelkie inicjatywy, które dostarczają i porządkują informacje w tym temacie są niezwykle pożądane! – dodaje Zalewska.
Dzięki większej świadomości i zaangażowaniu społeczeństwa możemy poprawić wskaźniki recyklingu szkła w Polsce i lepiej wykorzystywać surowce, które mają potencjał, by być przetwarzane nieskończoną ilość razy.
Szkło Must Go On – kampania na rzecz edukacji i zmiany nawyków
W odpowiedzi na wyzwania związane z niewystarczającym poziomem zbiórki i recyklingu szkła w Polsce, Rekopol zainicjował ogólnopolską kampanię edukacyjną Szkło Must Go On. Jej misją jest zwiększenie ilości zbieranych szklanych opakowań poprzez edukację społeczeństwa w zakresie właściwej segregacji i świadomego postępowania z odpadami. – Naszym głównym celem jest zmiana nawyków Polaków i poprawa świadomości ekologicznej. Chcemy, aby szkło i inne surowce wracały do obiegu, bo to ma sens zarówno ekologiczny, jak i ekonomiczny – wyjaśnia Anna Kamińska, koordynatorka kampanii.
Rekopol, organizator kampanii, od ponad dekady realizuje projekty mające na celu zwiększenie zbiórki szkła, tworzyw sztucznych, makulatury oraz innych materiałów. Między innymi dzięki takim inicjatywom Polska ma bezpiecznie realizować swoje zobowiązania w zakresie recyklingu i zrównoważonego gospodarowania surowcami.
Szkło Must Go On w social mediach
Kampania Szkło Must Go On wykorzystuje innowacyjne podejście do edukacji ekologicznej, opierając się na sile mediów społecznościowych, takich jak TikTok, Faceboook i Instagram, aby dotrzeć do różnych grup wiekowych, w tym do młodszego pokolenia. Łącząc edukację z rozrywką, kampania publikuje krótkie filmy, grafiki edukacyjne i konkursy, które angażują użytkowników i przypominają, jak ważna jest właściwa segregacja szkła. Ambasadorzy kampanii, Marta Zgutczyńska i Mateusz Gędek, aktywnie wspierają tę misję, inspirując do działań proekologicznych.
Daj mi znów żyć – muzyczne wsparcie kampanii
Mateusz Gędek, angażując się w kampanię Szkło Must Go On, stworzył wyjątkowy utwór, który w subtelny sposób łączy emocje z ważnym przesłaniem ekologicznym. Piosenka, choć na pierwszy rzut oka osobista, niesie ze sobą głębszy przekaz. Gędek wplata w tekst subtelną refleksję o odpowiedzialnym postępowaniu ze szkłem, które – jak sugeruje – zasługuje na kolejne życie. Refren Szkło Must Go On nie tylko wpada w ucho, ale także przypomina o znaczeniu prawidłowej segregacji, a słowa „gdy mnie nie chcesz, to mnie wyrzuć” zwracają uwagę na problem niewłaściwego pozbywania się szklanych opakowań, zachęcając do przemyślanych działań.
Teledysk do piosenki, urzeka subtelnością i dopracowanymi detalami. Każde ujęcie jest starannie skomponowane, tworząc harmonijną całość, która pobudza wyobraźnię. Minimalistyczna forma i gra światła nadają teledyskowi wyjątkowy klimat, a symboliczne elementy wprowadzają głębsze warstwy interpretacyjne, pozwalając widzowi samodzielnie odkrywać ukryte znaczenia.
Posłuchaj lub zobacz teledysk.
Ogólnopolski Dzień Segregacji Szkła – krok w stronę zmiany
Jednym z kluczowych elementów kampanii jest wprowadzenie Ogólnopolskiego Dnia Segregacji Szkła, który odbędzie się 5 października. To inicjatywa mająca na celu zwrócenie uwagi społeczeństwa na problem niewłaściwej segregacji szkła oraz na korzyści, jakie niesie ze sobą recykling. Dzień ten ma stać się corocznym świętem promującym proekologiczne postawy i przypominającym o potrzebie świadomego postępowania z odpadami.
„Ogólnopolski Dzień Segregacji Szkła to moment, w którym chcemy zmobilizować Polaków do jeszcze większego zaangażowania w segregację i recykling. Planujemy szereg wydarzeń i akcji, które mają na celu edukację oraz zwiększenie świadomości na temat tego, co naprawdę powinno trafiać do zielonych pojemników” – mówi Anna Kamińska, koordynatorka kampanii Szkło Must Go On.
facebook.com/szklomustgoon.rekopol/
Piosenka „Daj mi znów żyć” Mateusza Gędka:
Posłuchaj w serwisach streamingowych: https://magicrecords.lnk.to/Dajmiznowzyc
Zobacz teledysk na Youtube: https://youtu.be/m-iWUBkrxCo
[1] Kantar Polska zrealizował dedykowane badania w obszarze, które składały się z części jakościowej (metodą online community oraz FGI, w których wzięło udział w sumie 36 osób, reprezentujących 5 pokoleń) oraz ilościowej (badanie CAWI, zrealizowane na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków w wieku 15-80 lat, n=1500 latem 2024 roku).
Już po raz drugi największa sieć handlowa w Polsce organizuje program „ekoWakacje z Biedronką”, którego jednym z elementów jest zbiórka butelek plastikowych. Od 3 sierpnia, aż do 11 września mieszkańcy kilkudziesięciu miejscowości w Polsce mogą odwiedzić wybrane sklepy sieci i wymienić puste plastikowe butelki po napojach na vouchery na kolejne zakupy. W tym roku w akcji weźmie udział 200 sklepów, co jest podwojeniem liczby z zeszłorocznej edycji.
Wakacje i wysokie temperatury to idealny moment na akcję edukacyjną dotyczącą recyklingu plastikowych butelek, bo to właśnie wtedy spożywamy najwięcej wody i napojów. Zgodnie z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym, zużyte materiały to cenny surowiec, który może dostać drugie życie, ale tylko wtedy kiedy zostanie poprawnie zagospodarowany.
I choć Polacy deklarują poprawną segregację odpadów, to według raportu GUS „Ochrona środowiska 2023” tylko 61% odpadów trafiło do odzysku. Biedronka konsekwentnie realizuje strategię ochrony środowiska, której jednym z filarów jest szeroko pojęta ekoedukacja i podnoszenie świadomości wśród klientów, pracowników i interesariuszy. Sieć chętnie dzieli się najlepszymi praktykami i pokazuje na przykładzie zbiórek, że działania z zakresu ochrony środowiska niosą korzyści nie tylko ekologiczne, ale i ekonomiczne.
Natalia Przybytkowska-Łasak, menedżer ds. ochrony środowiska w sieci Biedronka
W Biedronce do ochrony środowiska podchodzimy kompleksowo. W wakacyjne miesiące intensyfikujemy nasze działania edukacyjne prowadząc program „ekoWakacje z Biedronką”, którego jednym z elementów jest zbiórka plastikowych butelek. W zeszłym roku zebraliśmy ponad 102 tys. plastikowych butelek, co przekłada się na 2,500 kg plastiku, który został właściwie zagospodarowany. Jesteśmy przekonani, że w tym roku pobijemy ten wynik i dotrzemy z naszą akcją do kolejnych dziesiątek tysięcy naszych klientów.
Zasady akcji są proste -za każde 6 pustych butelek plastikowych po napojach klient otrzyma voucher w wysokości 1 zł. Co ważne, butelki mogą być różnej pojemności oraz od różnych producentów. Można je przynieść do specjalnie oznakowanych punktów na parkingach sklepów w godzinach 11:00-19:00, codziennie – od 3 sierpnia do 11 września. Otrzymany voucher można wykorzystać w przypadku zakupów o wartości min. 1 zł, większych niż jego wartość. Limit na osobę to 5 voucherów, czyli 30 przyniesionych butelek. Kupony z akcji łączą się, są jednorazowe i nie można wymienić ich na gotówkę. Można je wykorzystać na zakup kolejnych napojów w butelkach plastikowych do 30.09.2024, w każdym sklepie sieci w Polsce. Pełna lista sklepów oraz regulamin akcji znajduje się na stronie: Regulaminy – Biedronka.pl.