29 sierpnia 2022
Konsultacje publiczne dot. wpływu gospodarowania odpadami na środowisko
Informujemy, że do dnia 24 sierpnia 2022 r. była możliwość wzięcia udziału w konsultacjach publicznych dot. wpływu gospodarowania odpadami na środowisko – przegląd unijnych ram dotyczących odpadów. Poniżej przedstawiamy szczegóły.
monitoring zmian prawnych
stan na 25 sierpnia 2022 r.
- Stan obecny ramowej dyrektywy odpadowej
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A02008L0098-20180705
Przegląd Ramowej Dyrektywy Odpadowej, 2023 r.
Zgodnie z celami określonymi w Europejskim Zielonym Ładzie, planie działania dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym oraz klauzulami przeglądowymi dyrektywy przegląd koncentruje się na następujących obszarach polityki: zapobieganie, selektywna zbiórka, oleje odpadowe i tekstylia.
Pomimo obowiązujących przepisów, produkcja odpadów komunalnych wzrosła w ciągu ostatniej dekady. Niskie wskaźniki recyklingu, a także recyklaty o niższej jakości są częściowo spowodowane nieefektywnymi systemami zbiórki odpadów. W przypadku niektórych konkretnych strumieni, takich jak oleje odpadowe i tekstylia, dowody wskazują, że zasada „zanieczyszczający płaci” nie jest w pełni wdrożona, a niektóre odpady mogą być nielegalnie usuwane, co prowadzi do zanieczyszczenia.
Zmiana Dyrektywy odpadowej ma na celu poprawę ogólnych wyników gospodarowania odpadami dla środowiska zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami i wdrożeniem zasady „zanieczyszczający płaci”.
Oczekuje się, że dowody zebrane przez KE podczas konsultacji zapewnią lepsze zrozumienie przyczyn tych problemów. Pomoże to również poinformować KE o dodatkowych problemach wskazanych przez zainteresowane strony i określić inne cele, które należy wziąć pod uwagę
w przypadku konkretnych i spójnych działań.
Wezwanie do przedstawienia dowodów „Call for evidence” zostało opublikowane w styczniu i lutym 2022 r., a Komisja otrzymała 198 odrębnych odpowiedzi. Duża liczba respondentów zastanowiła się nad potrzebą zajęcia się konsumpcją i promowania bezpośredniego ponownego wykorzystania i projektowania z myślą o obiegu zamkniętym w celu zapobiegania powstawaniu odpadów. Wielu respondentów poparło koncepcję, że selektywna zbiórka jest warunkiem wstępnym poprawy ponownego wykorzystania i recyklingu, a kilku respondentów podkreśliło znaczenie odpadów opakowaniowych w tym zakresie. Kilka stowarzyszeń przedsiębiorców wspomniało o znaczeniu systemów EPR, szczególnie
w przypadku tekstyliów.
W pierwszej połowie 2022 r. planowany był szerszy zestaw konsultacji, aby zapewnić wszystkim zainteresowanym stronom możliwość wyrażenia swoich poglądów na temat bieżących wyników dyrektywy odpadowej, w tym tego, co może działać dobrze, a co nie i jak można to ulepszyć.
Głównymi zainteresowanymi stronami są organy krajowe, producenci i organizacje odpowiedzialności producentów, podmioty zajmujące się zbieraniem i recyklingiem odpadów, gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa, organizacje pozarządowe i eksperci naukowi.
Zgodnie z powyższym, do dnia 24 sierpnia 2022r. trwały konsultacje publiczne.
Dyrektywa odpadowa zawiera klauzule przeglądowe dotyczące środków zapobiegawczych, marnotrawienia żywności i olejów odpadowych. Europejski Zielony Deal zawiera polityczne zobowiązanie do „uproszczenia gospodarki odpadami dla obywateli i zapewnienia czystszych materiałów wtórnych dla firm”. Ponadto plan działania dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym zobowiązuje do znacznego zmniejszenia całkowitej ilości wytwarzanych odpadów: ma na celu zmniejszenie o połowę ilości resztkowych (niepoddanych recyklingowi) odpadów komunalnych do 2030 r., promowanie bezpieczniejszych
i czystszych strumieni odpadów oraz zapewnienie wysokiej jakości recyklingu. Inicjatywa ta zintegruje inicjatywę na rzecz ograniczenia marnowania żywności, ponieważ te ostatnie stanowią znaczną część odpadów komunalnych.
Celem dyrektywy odpadowej jest ochrona zdrowia publicznego i środowiska poprzez właściwe gospodarowanie odpadami. Odbywa się to dzięki stosowaniu unijnej hierarchii postępowania z odpadami, w której pierwszeństwo przed odzyskiem i unieszkodliwianiem odpadów ma zapobieganie powstawaniu odpadów i ich ponowne użycie.
Inicjatywa ta poprawi gospodarowanie odpadami za sprawą:
- ograniczenia wytwarzania odpadów, w tym poprzez ponowne użycie produktów lub składników
- ograniczenia ilości odpadów zmieszanych i zwiększenia przygotowania odpadów do ponownego użycia lub recyklingu poprzez poprawę selektywnego zbierania.
Rodzaj aktu prawnego: wniosek dotyczący dyrektywy
- Konsultacje publiczne i ich cel
W ramach przygotowań do przeglądu dyrektywy ramowej w sprawie odpadów Komisja Europejska przeprowadza ocenę skutków. Celem przeglądu jest ograniczenie wytwarzania odpadów, zwiększenie ich ponownego wykorzystania, a także zwiększenie stopnia opłacalnego przygotowania do ponownego użycia oraz wysokiej jakości recyklingu, m.in. w odniesieniu do olejów odpadowych i tekstyliów. W ramach przeglądu zbadane zostaną możliwości uproszczenia przepisów, tak aby prawodawstwo było bardziej zrozumiałe i zmniejszone zostały obciążenia dla obywateli i przedsiębiorstw. W ramach tej oceny skutków Komisja przeanalizuje również warianty strategiczne związane z ustaleniem na poziomie UE celów w zakresie ograniczenia marnotrawienia żywności. W unijnej strategii „Od pola do stołu” wzywa się do ustanowienia takich celów. W związku z tym Komisja przeprowadza konsultacje publiczne, aby zebrać dodatkowe dowody na temat dotychczasowych wyników; zapoznać się z opiniami i poglądami na temat problemu, wykonalności i możliwych skutków (gospodarczych, społecznych i środowiskowych) działań alternatywnych (w tym jakie są możliwe działania); zebrać przykłady najlepszych praktyk i opinie na temat pomocniczości możliwych działań.
Konsultacje publiczne są już zamknięte.
Czas trwania konsultacji
24 maja 2022 – 24 sierpnia 2022 (północ czasu brukselskiego).
Nadesłane opinie zostaną uwzględnione przy dalszych pracach nad tą inicjatywą. W sprawozdaniu podsumowującym zostanie wyjaśnione, w jaki sposób KE je uwzględni.
- Podsumowanie konsultacji
- Przyjęcie przez KE
Komisja zapowiada przyjęcie przepisów w I/ II Q 2023 r.
Monitorowanie zestawienia uwag po konsultacjach publicznych.
Monitorowanie terminowości postępowania w sprawie przedstawienia propozycji przepisów przez KE.