1 października 2020
Wywiad z Sylwią Krzyżycką – Dyrektor Działu Ochrony Środowiska w Jeronimo Martins Polska S.A.
W tym numerze zapraszamy Państwa do przeczytania wywiadu z Dyrektor Działu Ochrony Środowiska w Jeronimo Martins Polska S.A., Panią Sylwią Krzyżycką.
Jak rozumie Pani działania związane z ochroną środowiska, które aspekty są dla JM Polska najważniejsze?
Filary naszej polityki środowiskowej to bioróżnorodność, walka ze zmianami klimatu i zarządzanie odpadami. Jesteśmy odpowiedzialni społecznie, w związku z czym nasze działania opierają się na minimalizowaniu naszego wpływu na środowisko naturalne. Ma to odbicie na wielu polach naszej działalności. W sklepach i magazynach sieci Biedronka przybywa nowoczesnych rozwiązań technicznych i technologicznych, których celem jest ograniczanie emisji, zużycia, energii i wody. Ograniczamy zużycie plastiku, zastępując go innymi materiałami, odpady zbieramy selektywnie i przekazujemy do recyklingu i odzysku, a niesprzedaną żywność przekazujemy potrzebującym. Już teraz we wszystkich produktach spożywczych marek własnych 100% użytego oleju palmowego stanowi surowiec pochodzący ze zrównoważonych upraw certyfikowanych przez RSPO.
Dużo się teraz mówi o opakowaniach – zmniejszaniu ich wielkości czy wykorzystaniu surowców nadających się do recyklingu, a jak jest u Was?
Biedronka została 10 września członkiem-założycielem Polskiego Paktu Plastikowego, który stawia sobie za cel zmianę modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w opakowaniach. Członkowie Polskiego Paktu Plastikowego – uczestnicy całego łańcucha wartości od produkcji opakowań, poprzez wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach, po recyklerów oraz organizacje pozarządowe i ze świata nauki – będą inicjować działania związane z efektywną redukcją użycia tworzyw sztucznych na polskim rynku. Plan działania do 2025 roku jest ambitny i wykracza poza obowiązujące przepisy. Dodatkowo od lat prowadzimy działania skutkujące realnym ograniczeniem zużycia plastiku w opakowaniach produktów sprzedawanych przez sieć.
Od kilku lat bierzemy pod uwagę zasady eko-projektowania przy tworzeniu naszych marek własnych. Już w 2017 r. zmniejszyliśmy gramaturę butelek wody Polaris, co rocznie oznacza wprowadzenie do obiegu ponad 400 ton mniej plastiku. Jogurt naturalny goBIO, dzięki zastosowaniu papierowej, łatwo zdejmowalnej etykiety, ma lżejszy kubeczek, co pozwala zaoszczędzić ponad 9 tys. kg plastiku rocznie. Dodatkowo na półki naszych sklepów trafiły papierowe patyczki higieniczne marek Dada i Carea z bawełnianą główką, dla dzieci i dorosłych, co rocznie ograniczy zużycie plastiku o ponad 330 ton.
Czy wprowadzacie Państwo rozwiązania realizujące założenia gospodarki w obiegu zamkniętym?
We wszystkich sklepach sieć prowadzi selektywną zbiórkę odpadów – do recyklingu i odzysku trafia 90 proc. odpadów wytworzonych w związku z działalnością operacyjną sklepów – m.in. folia, makulatura, odpady bio. W 2019 r. w sklepach i centrach dystrybucyjnych odzyskano i przekazano do recyklingu ponad 250 tys. ton makulatury, ponad 7,4 tys. ton opakowań z tworzyw sztucznych i ponad 2 tony opakowań z drewna. W sklepach selektywnie zbieramy też odpady bio i produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego. Ograniczamy również marnowanie żywności, przekazując niesprzedane produkty do organizacji pożytku publicznego. W 2019 roku było to aż 9600 ton.
Jakie rozwiązania stosujecie Państwo w swoich sklepach by były bardziej przyjazne środowisku?
Zdajemy sobie sprawę, że zarówno przez skalę, jak i naturę naszej działalności wywieramy na nasze otoczenie ogromny wpływ. Czujemy się odpowiedzialni za to, by rozwijać nasz biznes w sposób zrównoważony, z poszanowaniem wszystkich naszych partnerów i współpracowników oraz środowiska. W coraz większej liczbie naszych placówek stosujemy proekologiczne rozwiązania technologiczne – m.in. panele fotowoltaiczne, stacje ładowania pojazdów elektrycznych, czy komunikację marketingową w sklepie na ekranach LCD zamiast papieru. W części placówek działa nowoczesny system klimatyzacji i chłodzenia, funkcjonujący w oparciu o naturalne gazy. Zużycie energii w sklepach remontowanych w 2018 i 2019 r. spadło przeciętnie o 15% mimo zwiększenia liczby urządzeń chłodniczych i montażu klimatyzacji. Ponadto, lodówki oraz zamrażarki same monitorują temperaturę gwarantującą najwyższą jakość produktów. W ostatnim czasie wprowadziliśmy torebki wielorazowego użytku na warzywa i owoce, a ty tylko niektóre przykłady działań jakie prowadzimy.